Badania dowodzą, że nawet 90% ze wszystkich paszowozów w Polsce stanowią urządzenia z pionowym zespołem mieszającym, potocznie nazywanym ślimakiem.
Badania dowodzą, że nawet 90% ze wszystkich paszowozów w Polsce stanowią urządzenia z pionowym zespołem mieszającym, potocznie nazywanym ślimakiem. Czy oznacza to jednak, że maszyny te są lepsze od wozów z pionowym ślimakiem? Niekoniecznie! Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, które wozy paszowe sprawdzą się lepiej!
Pionowy wóz paszowy – numer 1 w Polsce
Zestawienia sprzedawców wozów paszowych dowodzą, że w Polsce od lat kupuje się przede wszystkim wozy paszowe z pionowymi ślimakami. Stanowią one aż 90% wszystkich z urządzeń. Czy jednak faktycznie oznacza to, że lepiej radzą one sobie z rozdrabnianiem zbitych bel? Wygląda na to, że tak. Wszystko za sprawą pionowego ślimaka, który wynosi paszę do góry, skąd następnie pokarm osiada na dnie zbiornika.
Zastosowany mechanizm rozdrabniania chroni paszę przed nadmiernym rozdrobnieniem. Co więcej, jest tak również w przypadku, gdy pasza jest za długo mieszana. Paszowozy z pionowym ślimakiem pozwalają więc na przygotowanie jednorodnej mieszanki, której struktura zostanie zachowana. To jednak jeszcze nie wszystko, co warto o nich wiedzieć.
Zalety wozów paszowych z pionowym zespołem mieszającym
Przewaga wozów paszowych tkwi również w tym, że są one ogólnodostępne – i to w wielu pojemnościach. W sprzedaży znajdują się wozy paszowe o pojemności od 1 m3 do nawet 50 m3. Największych z urządzeń posiadają po 2–3 pionowe ślimaki do cięcia. Są one także wyposażone w zestawy noży, których położenie można regulować. Z kolei kanciaste ściany zbiornika sprawiają, że wzrasta tempo mieszania i przerzucania paszy. Czy W takim razie oznacza to, że wozy paszowe z poziomymi ślimakami są gorsze?
Poziomy wóz paszowy – większa precyzja cięcia
Wbrew pozorom wozy paszowe z poziomym zespołem mieszającym pod żadnym względem nie ustępują miejsca paszowozom z poziomym ślimakiem. Nowoczesne maszyny w niczym nie przypominają już starszych paszowozów, które nie były zbyt dobrze przygotowane do cięcia materiału. Wszystko za sprawą rozwiązań, które wprowadzono w nich w ostatnich latach. Dużą zmianą jest również możliwość dokładnego rozdrobnienia długich materiałów wrzucanych od góry. Ciężko jednak nie porównywać ich do paszowozów pionowych, w których problem ten został całkowicie wyeliminowany. Jak się również okazuje – nie jest to jedyna różnica pomiędzy nimi.
Różnice pomiędzy wozem paszowym pionowym a paszowozem poziomym
Różnice te można zauważyć także pod względem czasu pracy obu maszyn. Urządzenia z pionowym systemem tnącym są w stanie rozdrobnić materiał w ciągu 40-60 min. Z kolei w przypadku maszyn z poziomymi ślimakami jest to możliwe w zaledwie 30 minut. To z kolei przekłada się na wysokość opłat – urządzenia, które pracują dłużej, mogą zużywać nawet do 30% więcej paliwa!
Przyglądając się wciąż rosnącym cenom ropy, ciężko nie pokusić się o stwierdzenie, że w ciągu całego roku mowa o dużych kwotach – zwłaszcza w przypadku większych gospodarstw rolnych. Wielu rolników podkreśla również, że paszowozy poziome lepiej rozdrabniają materiał. Rozdrobniona w nich pasza staje się dla zwierząt bardziej treściwa. Jest to kluczowe ze względu na to, że zwierzęta świadomie odrzucają niektóre kąski. Jeżeli jest ona jednak dobrze rozdrobniona – zwierzęta nie będą miały szans na to, by wybierać najlepsze kawałki. Wręcz przeciwnie, zjedzą one wszystko, ponieważ po obróbce w paszowozie pokarm nabierze właściwej struktury. Na końcu warto wspomnieć także o tym, że wozy z poziomym ślimakiem minimalizują ryzyko zakwaszenia się paszy.
Wóz paszowy pionowy czy poziomy – który wybrać?
Na rynku od lat widać, że największą popularnością cieszą się urządzenia z pionowym systemem tnącym. Jak się jednak okazuje, wozy poziome w niczym im nie ustępują. Co prawda, są one nieco droższe w utrzymaniu niż urządzenia z pionowymi ślimakami.
Niezależnie od tego, czy wybierzesz wóz ze ślimakiem pionowym, czy poziomym – pamiętaj o tym, by nabywać sprzęt od renomowanych producentów. Godną polecenia marką jest niemiecki BvL – producent wozów paszowych z ponad 160-letnią tradycją!
Artykuł sponsorowany