- Reklama -
1.8 C
Szamotuły
piątek, 9 grudnia, 2022

Pomieszczenia biurowe latem – jak przystosować je do upałów?

Gorące, słoneczne lato to marzenie wczasowiczów, a zarazem udręka dla pracowników, którzy muszą pozostać w biurach. Jak ułatwić im wykonywanie obowiązków w takich warunkach?

Optymalna temperatura, w której praca odbywa się najwydajniej, to 18–22 stopnie Celsjusza. Według badań Captivate Network, upały sprawiają, że produktywność pracowników spada nawet o 20%, a zdolność koncentracji na pracach biurowych – o 19%. Choć przepisy BHP nie określają maksymalnej temperatury, w jakiej może odbywać się praca, to nakładają one na przedsiębiorców dodatkowe wymagania podczas letnich upałów.

- Reklama -

Obowiązki pracodawcy w czasie upału

Podstawową kwestią, z jaką muszą zmierzyć się właściciele firm, jest zapewnienie pracownikom zimnych napojów. Wymóg ten obowiązuje, jeśli temperatura wewnątrz pomieszczeń przekracza 28°C (w przypadku osób zatrudnionych na zewnątrz budynków – już przy 25°C). Obowiązek ten najłatwiej wypełnić, stawiając w firmie dystrybutory z zimną wodą. Co ważne, napoje muszą być dostępne dla wszystkich pracowników w ciągu całej zmiany roboczej – odległość zbiornika od miejsca pracy nie może przekraczać 75 metrów. Postawienie jednego dystrybutora w odległym zakątku firmy, do którego osoby zatrudnione nie mają stałego dostępu, nie rozwiązuje więc problemu. Zaniedbanie tego obowiązku może poskutkować karą wysokości nawet do 30 tys. zł.

Częstym rozwiązaniem, stosowanym latem przez polskie firmy, jest wprowadzenie dodatkowych przerw regeneracyjnych bądź skrócenie czasu pracy – przy zachowaniu pełnego wynagrodzenia. Warto jednak wiedzieć, że tego typu przywileje wynikają wyłącznie z dobrej woli pracodawcy – prawo nie nakłada na przedsiębiorstwa takiego obowiązku (choć, oczywiście, daje taką możliwość). Co ciekawe, skrócenie czasu pracy bądź zezwolenie na pracę zdalną może w takich warunkach zwiększyć efektywność pracowników; pomaga również budować wizerunek firmy.

Jak przygotować biuro na upały?

Jeśli jednak pracownicy muszą pozostać na swoich stanowiskach, zadbajmy o to, by warunki biurowe w jak największym stopniu niwelowały niedogodności związane z upałami. Najprostszym rozwiązaniem jest zainstalowanie klimatyzacji. Najlepiej sprawdzi się ona w biurach, w których pracownicy większość czasu przebywają w pomieszczeniu. Jeśli do ich obowiązków należą jednak częste wyjazdy (np. do klientów), korzystanie z klimatyzacji może doprowadzić do infekcji na skutek częstego narażania się na nagłe zmiany temperatury. Tańszym i łatwiej dostępnym (ale również nieporównywalnie mniej skutecznym) rozwiązaniem jest zakup odpowiedniej ilości wentylatorów. Warto również zastanowić się nad wyposażeniem firmowych łazienek w kabiny prysznicowe – pracownicy z pewnością docenią możliwość odświeżenia się (zwłaszcza przed spotkaniem z klientami).

Podczas upałów osobom pracującym w biurach szczególnie wyraźnie dają się we znaki wszelkie rozwiązania zakłócające ergonomię pracy. To, co w „standardowych warunkach” bywa niedogodnością, w czasie upalnego lata może urosnąć do rangi problemu uniemożliwiającego wykonywanie zadań. Jeśli zatem możliwe jest wprowadzenie jakichkolwiek rozwiązań zwiększających komfort pracy, warto z nich skorzystać. Wielki wpływ ma na przykład dobór odpowiednich mebli biurowych – warto korzystać z produktów stworzonych specjalnie dla biznesu. Krzesła biurowe powinny dawać pracownikom możliwość regulowania ich w każdej płaszczyźnie (siedzisko musi znajdować się 40–50 cm od podłogi). Niezwykle istotne jest równie odpowiednie ustawienie monitora – powinien znajdować się 40–75 cm od oczu, pod kątem 20–50 stopni od linii wzroku. Dobrym pomysłem jest również zakup profesjonalnych krzeseł siodłowych (ma je w ofercie m. in. firma AJ Produkty, specjalizująca się w rozwiązaniach dla firm). Można rozważyć również wyposażenie miejsc pracy w specjalne podnóżki. Wszystkie te udogodnienia nie zlikwidują upałów, ale uczynią pracę bardziej komfortową.

Upalne dni najlepiej spędzać nad morzem czy podczas górskich wędrówek. W praktyce jednak pracownicy biurowi przez znaczną część lata pozostają przy swoich stanowiskach. Warto dostosować je w taki sposób, by zniwelować problemy związane z wysokimi temperaturami – a przy okazji podnieść wydajność pracy.

Artykuł sponsorowany

Obserwuj Nas:

15,600FaniLubię
1,000ObserwującyObserwuj
1,080SubskrybującySubskrybuj

Nowe