- Reklama -
spot_img
10.1 C
Szamotuły
czwartek, 28 marca, 2024

Jak programowanie rozwija umiejętności logicznego myślenia u dzieci?

Współczesne życie codzienne wydaje się być niewyobrażalnym bez udziału nowoczesnych technologii. Rozwijają się one stale i bardzo intensywnie, a dzieci zacznie łatwiej niż dorośli przyswajają wszelkie nowości. Warto tę prawidłowość wykorzystać i wprowadzić do programu nauczania w szkole naukę funkcjonowania w e-świecie. Jedną z dróg jest nauka programowania, ułatwiająca przyswojenie umiejętności logicznego myślenia. W jaki sposób?

Informatyka w szkole a rzeczywistość

Wspomniany dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii spowodował istotne zmiany na rynku pracy. Obecnie jedną z najważniejszych ról pełnią na nim osoby z konkretną wiedzą informatyczną. Branża IT stała się wiodącą pod względem wysokich kwalifikacji zawodowych, a co za tym idzie – adekwatnych zarobków. Doskonale wykształceni i doświadczeni specjaliści są stale poszukiwani; w Polsce brakuje ich około 50 tysięcy, a we wszystkich krajach Unii Europejskiej liczba ta sięga aż miliona. Dlatego edukacja informatyczna powinna być nie tylko powszechna, ale i stale doskonalona, zgodnie z tendencjami w gospodarce.

- Reklama -

Od pewnego czasu informatyka jako przedmiot nauczania obowiązuje już w szkole podstawowej, choć wciąż wykładany materiał wydaje się opóźniony w stosunku do postępu technologicznego, co więcej, do umiejętności uczniów, przekraczających wiedzę podręcznikową. Niezmiennie w klasach 1-3 dzieci uczą się korzystania z edytora tekstu w miarę przyswajania umiejętności pisania, skupiają się też na rysowaniu. Opanowują to bardzo szybko, zwłaszcza że większość z nich korzysta z komputerów w domu i rozpoczynając edukację szkolną znają już podstawy ich obsługi. Lekcje stają się mało ciekawe i pojawia się potrzeba wdrożenia bardziej zaawansowanych zagadnień. W klasach starszych kontynuowana jest nauka edytora, wprowadza się tworzenie grafiki rastrowej i prezentacji. Jest to zatem nauka posługiwania się gotowymi narzędziami, a nie tworzenia własnych narzędzi.

Propozycje zmian i zajęcia pozalekcyjne

Od pewnego czasu różne środowiska z branży edukacyjnej proponują zasadniczą zmianę w podstawie programowej dla szkół podstawowych, i to możliwie od najmłodszych klas. Zmiana miałaby polegać na wprowadzeniu nauki programowania. Niestety, nie zostały jeszcze opracowane założenia jednolite dla wszystkich szkół, brakuje również odpowiednio przygotowanych nauczycieli.

Tę edukacyjną niszę starają się zapełnić pozaszkolne ośrodki edukacyjne, w tym malyinzynier.pl z siedzibą w Poznaniu. Placówki znajdują się też w Warszawie, Siedlcach, Pile, Szczecinie i Białej Podlaskiej, a dla dzieci z innych regionów Polski lub tych, które nie mogą dojeżdżać na zajęcia stacjonarne, organizowane są kursy online.

Nauka kodowania dla dzieci w wieku szkolnym jest wskazana nie tylko ze względów czysto merytorycznych. Programowanie jest doskonałą zabawą, ale przede wszystkim nauką logicznego myślenia i współpracy w grupie, co bardzo przyda się w przyszłości podczas opracowywania wspólnych projektów. Przykładowo, jeżeli któreś dziecko ma kłopot z działaniem programu, udostępnia pozostałym uczestnikom swój ekran z kodem i następuje wspólne szukanie błędu. Praktyka wykazuje, że dzieci bardzo angażują się w taki code review, choć na końcu może się okazać, że w zapisie zabrakło jedynie klamerki zamykającej kod. W ten sposób wyrabia się zauważanie związków przyczynowo – skutkowych, określanie i przypisywanie cech poszczególnym zdarzeniom. Zasadniczym elementem jest tu dekompozycja, umożliwiająca dostrzeżenie powiązań pomiędzy jak najmniejszymi fragmentami danego zadania. Dobrym przykładem jest robot Robo Wunderkind. Jeżeli ma on pełnić funkcję alarmu, należy ustalić, jakie jego właściwości trzeba zaprogramować. Z pewnością będzie to wydawanie dźwięku z nasilającą się głośnością, miganie światłami przez określony czas, itp. Całość powinna być zaprogramowana w logicznej kolejności. Każde takie zadanie uświadamia dziecku, że nawet najprostsze, codzienne czynności składają się z mniejszych elementów, które należy osiągnąć we właściwej kolejności.

Zajęcia dla dzieci na wiosnę i lato

Najbliższe dni wolne od nauki szkolnej już niebawem – nadchodzi przerwa wielkanocna. Malyinzynier.pl proponuje warsztaty wielkanocne w Poznaniu, Warszawie i Szczecinie. Oferta obejmuje warsztaty Minecraft w tematyce wielkanocnej, np. Poszukiwacze jajek – stworzenie własnej gry z labiryntem, w którym należy znaleźć świąteczne jajko. Zajęcia są jednodniowe, stacjonarne, z pełną opieką od 7.30 do 17.00 i pełnym wyżywieniem. Dzieci będą pracować w zespołach dwuosobowych, mając do dyspozycji komplet materiałów edukacyjnych.

Dla dzieci, które spędzą wakacje letnie w mieście, przygotowana jest również interesująca oferta – półkolonie. Stacjonarne odbywać się będą w Poznaniu, Warszawie, Szczecinie, Siedlcach i Pile, przewidziane są również zajęcia online. 

Letni kurs programowania dla dzieci jest oczywiście dostosowany do ich wieku i umiejętności. Będą one mieć możliwość programowania w intuicyjnych językach, z wykorzystaniem klocków LEGO, a także tworzenia gier i aplikacji mobilnych.

Artykuł partnera

Obserwuj Nas:

18,600FaniLubię
1,000ObserwującyObserwuj
1,130SubskrybującySubskrybuj

Nowe