Wiele osób daje się oszukać za pośrednictwem Internetu. Często, korzystając z możliwości internetowych zakupów, bez żadnych oporów przesyłamy pieniądze na konto oszustów. O tym, że nie każdy sprzedający jest uczciwy mogło się przekonać troje mieszkańców naszego powiatu.
Zakupy za pośrednictwem Internetu zyskują na popularności. Niestety zdarza się, że wirtualną formułę transakcji wykorzystują nieuczciwe osoby. Bardzo często policja otrzymuje zgłoszenia dotyczące nieuczciwych sprzedających i oszukanych przez nich klientach.
Tylko od ubiegłego do dzisiejszego piątku (3 do 10 sierpnia br.), policjanci z terenu powiatu szamotulskiego otrzymali trzy zawiadomienia dotyczące oszustw za pośrednictwem Internetu. Ofiarą oszustów padło dwóch mieszkańców Szamotuł oraz jedna mieszkanka Ostroroga. Jeden z nich zamówił kosmetyki na portalu społecznościowym, natomiast dwoje za pośrednictwem strony internetowej oraz portalu aukcyjnego zamówili telefony komórkowe. Poszkodowani wpłacili pieniądze za zakupiony towar na konto oszustów, ale towaru nie otrzymali. Największe straty poniósł mieszkaniec Szamotuł, który zapłacił oszustowi ponad 1370 zł za telefon komórkowy. Sprawy są wyjaśniane przez miejscowych policjantów.
Podczas internetowych zakupów powinniśmy zachować szczególną ostrożność. „Czerwona lampka” powinna się nam zapalić, gdy sprzedający nie honoruje opcji zapłaty „za pobraniem”. Częstym błędem kupujących jest też brak jakiegokolwiek sprawdzenia opinii o sprzedawcy i jego sklepie internetowym. Przed wpłaceniem pieniędzy na konto kupującego zawsze powinniśmy sprawdzić, czy inni internauci nie przestrzegali przed zakupami u takiej osoby. Nasze podejrzenia wzbudzić powinna też zaniżona cena towaru, który chcemy kupić.
Jeśli będziemy ostrożni, ale pomimo to padniemy ofiarą oszustwa, powinniśmy zachować i przekazać Policji całą korespondencję ze sprzedającym. To może znacznie ułatwić odnalezienie oszusta. Warto mieć wydruki/ zrzuty ekranu potwierdzające transakcję i korespondencję z nieuczciwym sprzedawcą, a także potwierdzenie dokonania przelewu.
KPP (mł. asp. Sandra Chuda)