Z inicjatywy maturzystki Natalii Peksy, Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach zgłosił akces do 2 edycji ogólnopolskiego programu „Akcja Menstruacja”. Inicjatywa ta realizowana jest pod patronatem sieci sklepów „Biedronka”, której zadaniem jest walka z ubóstwem menstruacyjnym oraz uświadamianiem, że miesiączka nie jest tematem tabu.
Na ponad 500 zgłoszeń szamotulski „Rolnik” dostał się do grupy 200 zakwalifikowanych do programu. Natalia wraz ze swoją koleżanką z klasy już we wtorek, od razu po przyjeździe kuriera z przesyłką, wzięły się do pracy. Efekt można zobaczyć w damskich toaletach, w których można znaleźć charakterystyczne białe pudełko ze środkami higienicznymi.
Według Światowej Organizacji Zdrowia, aż 500 mln osób na całym świecie nie ma stałego dostępu do środków higienicznych. Ubóstwo menstruacyjne przez znaczną część polskiego społeczeństwa postrzegane jest jako wymysł feministek i rzecz niemożliwą na skalę XXI wieku. Najnowsze badania pokazują, że w Polsce aż 39% kobiet musiało zrezygnować z zakupu produktów menstruacyjnych na rzecz innych domowych wydatków. Według badań przeprowadzonych przez firmę P&G, 1 na 6 uczennic opuszcza zajęcia w szkole z powodu braku dostępu do środków higienicznych.
W Polsce żyje około 38 mln osób – według Głównego Urzędu Statystycznego, w 2019 roku aż 1,5 mln z nich było dotkniętych szeroko rozumianym ubóstwem. Raport sporządzony przez „Kulczyk Fundation” pokazuje, że w Polsce problem samego ubóstwa menstruacyjnego dotyka około 500 tysięcy osób.