- Reklama -
Reklamaspot_img
8.4 C
Szamotuły
czwartek, 18 kwietnia, 2024
Reklamaspot_img

Uwaga na oszustów! Mieszkanka Wronek straciła 7 tysięcy złotych

Policja przestrzega przed oszustami, którzy nielegalnie uzyskują dostęp do informacji dla nich nie przeznaczonych. Przez reakcję na fałszywego sms-a mieszkanka Wronek utraciła 7 tysięcy złotych.

Internetowi oszuści wykorzystują coraz to nowsze metody, aby uzyskać pieniądze. Najpopularniejsze w naszym powiecie są sytuacje nieuczciwych sprzedających, którzy pobierają pieniądze za paczki, których później nie wysyłają. Zdarzają się jednak sytuacje, w których poszkodowani tracą znacznie większe pieniądze przez nielegalne uzyskanie dostępu np. do ich konta bankowego.

- Reklama -

Wczoraj policjanci z Wronek otrzymali zawiadomienie na temat niecodziennej na terenie naszego powiatu metody działania oszustów. Ich ofiarą padła mieszkanka Wronek. Z ustaleń wynikało, iż nieznana kobiecie osoba, nielegalnie uzyskała dostęp do jej konta bankowego i przelała 7 tysięcy złotych na inne konto.

Cała metoda działania oszustów opierała się na uzyskaniu dostępu do danych kobiety. Z ustaleń wynikało, że sprawcy przesłali kobiecie sms podając się za firmę kurierską. Z treści wiadomości wynikało, iż przesyłka pod wskazany adres jest droższa niż się spodziewano. Kobieta miała dopłacić 2 złote, w przeciwnym razie zamówienie miało zostać anulowane. W wiadomości znajdował się również link do strony, za pośrednictwem której należało dokonać płatności. Strona, która otworzyła się pod wskazanym linkiem zawierała m.in. rubryki dotyczące danych osobowych, które należało uzupełnić. Kobiecie wyświetliła się również strona jej banku, która wyglądała jak oryginalna strona placówki. Po podaniu hasła do konta bankowego strona zawiesiła się. Gdy kobieta sprawdziła stan swojego konta za pośrednictwem telefonu okazało się, iż ktoś zrobił z jej rachunku przelew na 7 tysięcy złotych. Poszkodowana szybko zadziałała i zablokowała konto.

Sprawę wyjaśniają policjanci z Komisariatu Policji we Wronkach.


Warto pamiętać, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo pieniędzy na koncie leży w dużej mierze po stronie samych klientów, dlatego poniżej zamieszczamy informacje na temat najpopularniejszych metod działania oszustów.

„Oto 7 najczęstszych form oszustw finansowych występujących w Internecie:

• Oszustwo CEO (Chief Executive Officer) – oszust próbuje podszyć się pod Twojego szefa i zlecić wykonanie przelewu na konkretne konto,

• Oszustwa z wykorzystaniem faktur – oszust próbuje podszyć się pod jednego z Twoich dotychczasowych klientów i podesłać fakturę do zapłacenia ze zmienionym numerem konta bankowego,

• phishing / Smishing / Vishing – oszust dzwoni, wysyła wiadomości SMS lub e-mail próbując wyłudzić dane osobowe, finansowe lub dane dot. bezpieczeństwa,

• phishing – oszustwo polegające na podrobieniu strony banku tak, abyś myślał, że logujesz się do własnego banku (oszust przy Twojej próbie logowania przejmuje dane),

• Romance scam – oszust wykorzystując portale społecznościowe i/lub randkowe pozoruje chęć nawiązania relacji,

• Kradzież danych osobowych – oszuści zbierają dane osobowe z wykorzystaniem portali społecznościowych (bądź ostrożny z tym co zamieszczasz),

• Oszustwa związane z inwestycjami i z zakupami online – oszuści zachęcają do inwestowania oferując nieprawdziwe produkty finansowe lub przedstawiając Ci fałszywy dostęp do narzędzi inwestycyjnych on-line (możesz być przekonany, że inwestujesz np. na giełdzie papierów wartościowych) lub przygotowują fałszywe sklepy internetowe.

Najważniejsze zasady bezpieczeństwa:

• Regularnie sprawdzaj swoje konta internetowe.

• Regularnie sprawdzaj swoje konto bankowe i zgłaszaj do swojego banku wszelkie podejrzane działania

• Dokonuj płatności online tylko poprzez bezpieczne witryny internetowych (sprawdź pasek adresu URL czy widnieje na nim znak kłódki ) i korzystaj z bezpiecznych połączeń (wybierz sieć komórkową zamiast publicznego Wi-Fi).

• Twój bank nigdy nie poprosi cię o podanie poufnych informacji, takich jak dane logowania do twojego konta poprzez telefon lub e-mail.

• Jeśli oferta brzmi zbyt dobrze, aby mogła być prawdziwa, prawie zawsze jest to oznaka, iż masz do czynienia z oszustwem.

• Dbaj o bezpieczeństwo swoich danych osobowych.

• Zachowaj ostrożność, podając ilość danych osobowych, które udostępniasz na portalach społecznościowych. Oszuści mogą wykorzystywać twoje informacje i zdjęcia, aby stworzyć fałszywą tożsamość, celem popełnienia oszustwa.

• Jeśli uważasz, że podałeś dane swojego konta oszustowi, natychmiast skontaktuj się z bankiem.

• Zawsze zgłaszaj policji wszelkie podejrzenia dotyczące popełnienia oszustwo, nawet jeśli nie padłeś ofiarą tego procederu.”*

KPP (mł. asp. Sandra Chuda) / www.policja.gov.pl

Obserwuj Nas:

18,600FaniLubię
1,000ObserwującyObserwuj
1,130SubskrybującySubskrybuj

Nowe