Norma ISO 22000 to pierwsza międzynarodowa norma wprowadzająca ujednolicony i zharmonizowany na poziomie globalnym standard w zakresie zarządzania bezpieczeństwem oraz higieną żywności. Opiera się ona na systemie zarządzania jakością ISO 9001 i zasadach Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (HACCP).
Jakie wymagania stawia norma ISO 22000?
Norma ISO 22000 stawia podmiotom wymagania związane z:
- systemem zarządzania bezpieczeństwem żywności,
- zarządzaniem zasobami,
- planowaniem i realizacją bezpiecznych wyrobów,
- odpowiedzialnością kierownictwa,
- weryfikacją i doskonaleniem systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności.
Znaczenie standardu ISO 22000 dla branży spożywczej
ISO 22000 stawia wymagania wobec wszystkich organizacji w łańcuchu produkcji żywności, zaczynając od upraw i hodowli, na stole z żywnością kończąc. Harmonizuje kwestie związane z zarządzaniem ryzykiem w zakresie higieny, jest więc niezwykle istotna z punktu widzenia jednostek chcących wdrożyć ukierunkowany system zarządzania problemami higienicznymi. Na skutek implementacji normy ISO 22000 organizacje związane z łańcuchem żywnościowym zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni, są w stanie:
- zaplanować, wdrożyć, obsługiwać, utrzymywać i aktualizować system zarządzania bezpieczeństwem żywności, by móc dostarczać bezpieczne produkty i usługi,
- wykazać zgodność z wymogami prawnymi dotyczącymi bezpieczeństwa żywności,
- skutecznie komunikować kwestie bezpieczeństwa żywności interesariuszom w łańcuchu produkcji żywności.
Kto powinien dostosować się do wymogów standardu ISO 22000?
Wymogi zawarte w standardzie ISO 22000 są odpowiednie dla wszystkich firm z całego łańcucha produkcji żywności bez względu na ich wielkość. Ich wdrożenie, choć nie jest obowiązkowe i stanowi wyłącznie rekomendację, daje większą pewność uzyskania bezpieczeństwa żywności i pozwala organizacji osiągnąć wymierne korzyści. Z tego powodu do wymogów standardu ISO 22000 powinny dostosować się takie podmioty, jak:
- producenci płodów rolnych,
- producenci pasz,
- producenci produktów pierwotnych,
- wytwórcy środków żywnościowych,
- operatorzy transportu, a więc firmy logistyczne i transportowe,
- firmy świadczące usługi magazynowania,
- hurtownie,
- jednostki organizacyjne działające w strefie detalicznego zbytu produktów, a więc sklepy i markety,
- jednostki organizacyjne działające w strefie usług żywieniowych, takie jak restauracje, bary oraz firmy cateringowe,
- producenci maszyn i urządzeń,
- producenci materiałów opakowaniowych,
- producenci środków czystości,
- producenci składników i substancji dodatkowych,
- producenci pestycydów i nawozów,
- producenci leków i środków dietetycznych,
jak również jednostki organizacyjne świadczące usługi.
Proces certyfikacji zgodnie z ISO 22000
W celu uzyskania certyfikatu potwierdzającego zgodność ze standardem ISO 22000 organizacja musi pomyślnie przejść audyt certyfikacyjny, przeprowadzany przez niezależną akredytowaną jednostkę. Certyfikat tego typu wystawiany jest na okres trzech lat. W tym czasie firma certyfikująca jest zobowiązana do przeprowadzania okresowych audytów nadzoru, sprawdzających działanie systemów organizacji i przestrzeganie przez nią wymagań normy. W wypadku stwierdzenia nieprawidłowości certyfikat może zostać zawieszony lub ograniczony. Organizacji grozi ponadto odmowa jego odnowy.
Po upływie trzech lat od przyznania certyfikatu potwierdzającego zgodność ze standardem ISO 22000 konieczne jest przeprowadzenie audytu recertyfikacyjnego lub wznowieniowego.
Dlaczego warto przechodzić regularne audyty i szkolenia ISO 22000?
Odbywanie szkoleń i przechodzenie regularnych audytów ISO 22000 pozwala dostosować operacje firmy działającej w obrębie łańcucha produkcji żywności do wymogów standardu i osiągnąć wymierne korzyści w postaci:
- znacznego podniesienia skuteczności zapewnienia bezpieczeństwa żywności,
- uzyskania zgodności z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i międzynarodowego,
- dostosowania się do regulacji wprowadzonych przez klientów,
- usprawnienia działania systemu zarządzania ryzykiem,
- redukcji poziomu zagrożeń na każdym z etapów wytwarzania, produkcji oraz dostarczania usługi,
- budowania rzetelnej komunikacji z konsumentami i interesariuszami,
- zwiększenia liczby konsumentów i interesariuszy,
- zapewnienia najlepszych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych,
- wzrostu jakości produktu,
- optymalizacji wykorzystania zasobów w skali całego łańcucha dostaw,
- efektywnego zarządzania PRP, czyli programami wymagań wstępnych,
- sprawnego opracowywania i wdrażania stosownych środków kontroli,
- znacznej poprawy wizerunku firmy w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności.
Przechodzenie regularnych audytów i szkoleń ISO 22000 prowadzi w efekcie do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku krajowym i zagranicznym.
Artykuł partnera