Zdarza się, że korzystając z możliwości internetowych zakupów, bez żadnych oporów przesyłamy pieniądze na konto oszustów. O tym, że nie każdy sprzedający jest uczciwy mogło się przekonać dwoje mieszkańców naszego powiatu.
Policjanci stosunkowo często otrzymują zgłoszenia dotyczące nieuczciwych sprzedawców internetowych. Nieuczciwe osoby wykorzystują fakt, iż kupujący bez oporów przesyłają pieniądze na ich konto.
W ubiegłym tygodniu, policjanci z terenu powiatu szamotulskiego otrzymali dwa zawiadomienia dotyczące oszustw w trakcie internetowych zakupów. Ofiarą oszustów padło dwoje mieszkańców Pniew. Kobieta zamówiła na jednym z portali dwa opakowania jednorazowych rękawiczek, za co przelała sprzedającemu kwotę 111 zł. Mężczyzna natomiast zamówił obiektyw, za który zapłacił 295 zł. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku zamówienia zostały złożone pod koniec kwietnia i do chwili złożenia zawiadomienia o przestępstwie, poszkodowani nie otrzymali towaru. Sprawy są wyjaśniane przez policjantów z Komisariatu Policji w Pniewach.
Podczas internetowych zakupów powinniśmy zachować szczególną ostrożność. „Czerwona lampka” powinna się nam zapalić, gdy sprzedający nie honoruje opcji zapłaty „za pobraniem”. Częstym błędem kupujących jest też brak jakiegokolwiek sprawdzenia opinii o sprzedawcy i jego sklepie internetowym. Przed wpłaceniem pieniędzy na konto kupującego zawsze powinniśmy sprawdzić, czy inni internauci nie przestrzegali przed zakupami u takiej osoby. Nasze podejrzenia wzbudzić powinna też zaniżona cena towaru, który chcemy kupić.
Jeśli będziemy ostrożni, ale pomimo to padniemy ofiarą oszustwa, powinniśmy zachować i przekazać Policji całą korespondencję ze sprzedającym. To może znacznie ułatwić odnalezienie oszusta. Warto mieć wydruki/ zrzuty ekranu potwierdzające transakcję i korespondencję z nieuczciwym sprzedawcą, a także potwierdzenie dokonania przelewu.