- Reklama -
2.7 C
Szamotuły
sobota, 23 listopada, 2024
Reklama

Majówka za granicą? Pamiętaj o zabraniu karty EKUZ

  • Przed wyjazdem do większości państw europejskich powinniśmy sprawdzić, czy mamy kartę EKUZ i czy jest ona ważna.
  • W nagłych sytuacjach EKUZ uprawnia do leczenia za granicą na takich samych zasadach, jak dla osób objętych w danym państwie powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym.
  • Kartę otrzymamy „od ręki” w oddziale wojewódzkim NFZ lub składając wniosek na odległość. To drugie można zrobić przez Internetowe Konto Pacjenta, a także w aplikacji MojeIKP. Tam też uzyskamy tymczasowy certyfikat, jeśli zapomnimy o EKUZ.

W 2023 r. pracownicy wielkopolskiego oddziału NFZ wydali łącznie ponad 182 tys. kart EKUZ. Wśród nich były zarówno dokumenty wydawane osobom wyjeżdżającym w celach turystycznych, jak i pracowniczych. Do 23 kwietnia tego roku wystawionych zostało 54,5 tys. EKUZ-ów. Obecnie zainteresowanie otrzymaniem kart EKUZ rośnie, co jest związane ze zbliżającymi się wakacjami oraz tzw. długimi weekendami.

Karta EKUZ przyda nam się w przypadku nagłego zachorowania, kiedy przebywamy w większości państw europejskich. Mogą ją otrzymać osoby objęte powszechnym ubezpieczeniem w Polsce. Poświadcza ona ich prawo do leczenia na takich samych zasadach, jak ubezpieczonych obywateli państwa, w którym aktualnie się znajdują. Co to dokładnie oznacza? Jeśli nagle zachorujemy i korzystamy z publicznej opieki medycznej w państwie, w którym obywatele np. współpłacą za leczenie, także i my będziemy musieli to zrobić.

- Reklama -

EKUZ uprawnia do leczenia w razie nagłego zachorowania w: państwach Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Norwegii, Liechtensteinie i na Islandii. Nie obowiązuje w Monako, San Marino i Watykanie. Dodatkowo należy pamiętać, że z karty EKUZ nie skorzystamy w przypadku leczenia planowego.

Najczęściej zdarza się, że rozliczenie za leczenie osoby, która okaże kartę EKUZ odbywa się między Narodowym Funduszem Zdrowia a jego zagranicznym odpowiednikiem. Są jednak sytuacje, w który pacjent płaci za leczenie, a wniosek o refundację składa po powrocie do Polski.

Jak otrzymać kartę EKUZ?

EKUZ możemy otrzymać na kilka sposobów. Niezależnie który z nich wybierzemy, wyrobienie karty jest zawsze bezpłatne. Gdy występujemy o EKUZ w czyimś imieniu niezbędne jest posiadanie wypełnionego formularza o udzieleniu pełnomocnictwa. W przypadku dzieci – każde z nich powinno mieć własną kartę EKUZ.

Jeśli zorientowaliśmy się, że nie mamy karty EKUZ lub straciła ona ważność, a wyjazd czeka nas niebawem, najlepiej udać się osobiście do oddziału wojewódzkiego NFZ, gdzie po wypełnieniu wniosku możemy otrzymać EKUZ „od ręki”. W Wielkopolsce kartę otrzymamy w Sali Obsługi Klientów w Poznaniu przy ul. Grunwaldzkiej 158 (przypominamy, że tymczasowo w Poznaniu działa jedna SOK), Delegaturze WOW NFZ w Pile, Koninie, Lesznie i Kaliszu lub Punkcie Obsługi Ubezpieczonych w Słupcy i Rawiczu.

Wniosek o EKUZ można również złożyć na odległość. Zrobimy to wysyłając go pocztą tradycyjną, przez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP lub Internetowe Konto Pacjenta. Gdy wyjeżdżamy w związku z pracą – zeskanowany wniosek można też wysłać mailem na adres: [email protected].

Nowość: wniosek i certyfikat zastępujący EKUZ w aplikacji MojeIKP

Od niedawna wniosek o wydanie karty EKUZ można złożyć także w aplikacji mojeIKP. Żeby to zrobić należy zalogować się do niej i wejść w kategorię „e-zdrowie”. Tam wybieramy kafelek „Ubezpieczenie zdrowotne za granicą”, a następnie „Wniosek o kartę EKUZ”. Po prawidłowym wypełnieniu wniosku i podpisaniu go profilem zaufanym, zostaje on przekazany do właściwego OW NFZ.

Kiedy składamy wniosek o EKUZ na odległość musimy wpisać adres do wysyłki gotowej karty lub zaznaczyć, że odbierzemy ją osobiście w oddziale. W sezonie turystycznym czas oczekiwania na EKUZ może się wydłużyć. Status wniosku również możemy sprawdzać online w aplikacji mojeIKP. Tam też dostępna jest opcja „Śledź przesyłkę”, żebyśmy mogli dowiedzieć się, gdzie jest wysłany do nas EKUZ.

Status sprawy można też sprawdzić przez internet na stronie: https://statussprawywue.nfz.gov.pl/#/.

Co jeśli już jesteśmy za granicą, ale okazało się, że nie wzięliśmy, zgubiliśmy kartę lub straciła ona ważność? Nic straconego. Teraz w aplikacji mojeIKP można wystąpić także o tymczasowy certyfikat zastępujący EKUZ. Jest on wydawany na ściśle określony czas, zwykle na okres udzielenia świadczeń. Może być wydany wstecznie, a placówce, w której jesteśmy lub byliśmy leczeni można przekazać go drogą mailową.

Certyfikat zastępujący kartę EKUZ zawsze pod ręką? Teraz to już możliwe. Zastąpiliśmy kolejny dokument papierowy, który musiał mieć podpis i pieczątkę pracownika NFZ, wygodną wersją cyfrową z elektronicznym podpisem. W efekcie, jeśli zapomnieliśmy o EKUZ, eCertyfikat otrzymamy znacznie szybciej, wprost na mojeIKP – tłumaczy Filip Nowak, prezes NFZ.

Jak długo jest ważny EKUZ?

Zdarza się, że ktoś zgłasza się do OW NFZ, żeby wyrobić kartę EKUZ, ale jego dotychczasowy dokument nadal jest ważny. Dlatego przed wizytą w oddziale lub złożeniem wniosku dobrze jest sprawdzić datę ważności karty. Jest ona na niej nadrukowana, można też ją sprawdzić w aplikacji MojeIKP.

W najczęstszych przypadkach EKUZ jest ważny:

  • przez 20 lat u osób na emeryturze, które przekroczyły wiek emerytalny;
  • do 18. roku życia u dzieci i młodzieży;
  • przez 3 lata dla osób ubezpieczonych w ramach zatrudnienia.

Prawo do EKUZ traci się wraz z utratą prawa do świadczeń finansowanych przez NFZ.

ŹródłoNFZ

Obserwuj Nas:

20,200FaniLubię
1,000ObserwującyObserwuj
1,130SubskrybującySubskrybuj

Nowe