Dobra informacja dla mieszkańców Wronek oraz osób, które przez to miasto podróżują – kilkadziesiąt minut temu otwarto most na Warcie.
9 listopada Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu otrzymał zgodę Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na warunkowe dopuszczenie na moście ruchu pieszych, rowerzystów i pojazdów o masie do 3,5 tony. To odpowiedź na wniosek złożony 18 października przez WZDW na podstawie ekspertyz i monitoringu geotechnicznego.
W dniach 30-31 października Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu przeprowadził na moście we Wronkach naprawę elementów wymienionych w wydanej 29 sierpnia br. przez WINB decyzji o zamknięciu obiektu: chodnika, wyprężonej balustrady i ciosu podłożyskowego. Następnie – 5 listopada – WZDW przedstawił WINB odpowiedzi na dodatkowe pytania do ekspertyzy geotechnicznej oceniającej stateczność podłoża w rejonie mostu. WINB dysponował więc kompletem dokumentów (m.in. dwóch ekspertyz – stanu technicznego obiektu i geotechniczną), w których specjaliści z Politechniki Poznańskiej jednoznacznie stwierdzili, że stateczność posadowienia przyczółka mostu nie jest zagrożona i możliwe jest dopuszczenie na nim ograniczonego ruchu. W piątek 9 listopada WZDW otrzymał odpowiedź na swój wniosek. WINB uchylił wcześniejszą decyzję o zamknięciu mostu i orzekł o dopuszczeniu ruchu pieszego, rowerowego oraz pojazdów o masie do 3,5 tony z ograniczeniem prędkości do 40 km/h.
Niezwłocznie po otrzymaniu tej decyzji WZDW rozpoczął przygotowania do otwarcia mostu. Na dojazdach ustawiono znaki zakazu wjazdu samochodów ciężarowych i innych o masie przekraczającej 3,5 tony, zakazu wjazdu pojazdów o szerokości ponad 2,4 m, a także szykany uniemożliwiające przejazd takich pojazdów. Na przejeździe przez szykany obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h, a poza nimi – do 40 km/h. Ruch na moście został wznowiony w piątek około godziny 15:00/
Zgodnie z warunkami wskazanymi w decyzji WINB, WZDW będzie prowadził kompleksowy monitoring konstrukcji mostu i skarp przyczółka, a także – przy współpracy m.in. z właścicielami sąsiednich nieruchomości – osuwiska występującego na znacznie szerszym terenie niż rejon przeprawy. W przypadku zaistnienia wątpliwości lub okoliczności mogących świadczyć o zagrożeniu bezpieczeństwa, możliwe będzie ponowne wstrzymanie ruchu. Jego warunkowe dopuszczenie nie rozwiązuje bowiem podstawowego i palącego problemu występujących na tym obszarze ruchów masowych. Jak wykazała ekspertyza geotechniczna przygotowana przez specjalistów z Politechniki Poznańskiej, oś główna zaistniałych 22 i 23 sierpnia br. ruchów w postaci rozległego osuwiska występuje między Miejską Przepompownią a nieczynną oczyszczalnią ścieków należącą do Zakładu Karnego. Eksperci zaznaczyli, że skuteczne zatrzymanie procesu osuwiskowego to zadanie skomplikowane, które musi zostać poprzedzone kompleksowymi badaniami i musi obejmować jednocześnie znacznie szerszy teren niż rejon samego mostu. Dodali, że sprawę kompleksowego zabezpieczenia zbocza należy traktować jako priorytetową dla miasta Wronki z uwagi na zlokalizowaną tam i zagrożoną przez ruchy masowe infrastrukturę: przepompownię ścieków, dom kultury, bliskość osiedla mieszkaniowego.
WZDW/Red.