W środę, 20 stycznia Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, odwiedził Szamotuły, by spotkać się z lokalnymi samorządowcami – Beatą Hanyżak, Starostą Szamotulskim i Włodzimierzem Kaczmarkiem, Burmistrzem Szamotuł – i omówić inwestycje drogowe, w tym m.in. wyremontowany w listopadzie 2020 r. odcinek ulicy Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184.
– Dzięki harmonijnej współpracy z miastem i powiatem udało się zrealizować pierwszy etap remontu jednej z najbardziej obciążonych ruchem ulic, która stanowi wjazd do Szamotuł od strony Poznania. Chodziło o poprawę bezpieczeństwa, funkcjonalności i estetyki. Ze względów finansowych remont został podzielony na etapy. Pierwszy objął 1 km drogi i kosztował ponad 4,3 mln zł – mówił Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego.
Zakres robót w I etapie obejmował między innymi: wzmocnienie konstrukcji i wykonanie nowej nawierzchni jezdni, budowę chodników, budowę ścieżki pieszo-rowerowej, budowę zjazdów do posesji, poprawę odwodnienia, wykonanie oznakowania. Wykonawcą był STRABAG.
– Chcemy dalej, konsekwentnie realizować kolejne etapy – mówił dalej Wicemarszałek Wojciech Jankowiak. – Trwa już postępowanie przetargowe na odcinek o długości 676 metrów, później pozostanie jeszcze do realizacji odcinek 228 metrów.
Postępowanie przetargowe dla drugiego etapu remontu ul. Chrobrego jest w toku. 15 stycznia zakończono przyjmowanie ofert. Wpłynęły cztery oferty:
- Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych S.A. Szamotuły – 2,4 mln zł
- Konsorcjum: Lider: INFRADROG Chodzież /Partner: ROKAN Chodzież- 2,9 mln zł
- Infrakom Kościan – 2,6 mln zł
- Kowalski Budownictwo Żnin – 2,6 mln zł
Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi w ciągu 30 dni. W przypadku braku odwołań umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana w lutym.
W planach pozostaje jeszcze do wykonania III etap remontu ul. Chrobrego na odcinku o długości 228 m od przejazdu kolejowego do skrzyżowania ul. Dworcowej, Jana Pawła II i Wojska Polskiego. Szacowany koszt (według kosztorysu z 2016 r.) to ok. 1,1 mln zł.
Inne zadania zrealizowane w powiecie szamotulskim w latach 2018-2020
W ostatnich trzech latach Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu zrealizował w powiecie szamotulskim 18 zadań o łącznej wartości 12,4 mln zł.
Rok 2018 (4,9 mln zł)
- Remont nawierzchni na drodze wojewódzkiej nr 185 w Obrzycku, długość odcinka: 160 m, wartość zadania: 388,4 tys. zł.
- Remont nawierzchni na drodze wojewódzkiej nr 184 w Śmiłowie, długość odcinka: 800 m, wartość: 704,4 tys. zł.
- Remont nawierzchni na odcinku drogi wojewódzkiej nr 182 Izdebno – Kłodzisko, długość odcinka: 4,5 km, wartość: 2,4 mln zł.
- Remont skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 184 i 185 (ul. Zamkowej i Powstańców Wielkopolskich) w Szamotułach, wartość: 153,1 tys. zł.
- Remont nawierzchni na odcinku drogi wojewódzkiej nr 150 Szklarnia – Popowo, długość odcinka: 1,2 km, wartość: 469 tys. zł.
- Budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Zamkowej (drogi wojewódzkiej nr 184) i Szczuczyńskiej w Szamotułach, wartość: 292,6 tys. zł.
- Remont chodnika w ciągu ul. Myśliwskiej (drogi wojewódzkiej nr 150) we Wronkach, długość odcinka: 623 m, wartość: 299,4 tys. zł.
- Remont chodnika w ciągu ul. Nowowiejskiego (drogi wojewódzkiej nr 182) we Wronkach, długość odcinka: 145 m, wartość: 108,2 tys. zł.
- Remont chodnika w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184 w Szczepankowie, długość odcinka: 144 m, wartość: 95,1 tys. zł.
Rok 2019 (1,1 mln zł)
- Budowa chodnika w ciągu drogi wojewódzkiej nr 186 we Wróblewie, długość odcinka: 420 m, wartość: 451,1 tys. zł.
- Budowa sygnalizacji świetlnej na drodze wojewódzkiej nr 187 w Lipnicy, wartość: 45,6 tys. zł.
- Budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II (drogi wojewódzkiej nr 184) i Lipowej w Szamotułach, wartość: 286 tys. zł.
- Remont nawierzchni na drodze wojewódzkiej nr 150 w Popowie, długość odcinka: 350 km, wartość: 146,4 tys. zł.
- Remont nawierzchni na drodze wojewódzkiej nr 150 w Krasnobrzegu, długość odcinka: 400 m, wartość: 153 tys. zł.
Rok 2020 (6,4 mln zł)
- Budowa chodnika w ciągu drogi wojewódzkiej nr 306 w Wilczynie, długość odcinka: 625 m, wartość: 340 tys. zł
- Budowa chodnika i konserwacja nawierzchni w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184 w Szczepankowie, długość odcinków: 320 m chodnik i 200 m nawierzchnia, wartość: 725 tys. zł.
- Remont nawierzchni i instalacja sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych w ciągu ul. Chrobrego i Dworcowej (drogi wojewódzkiej nr 184) w Szamotułach, długość odcinka: 996 m, wartość: 4 mln zł.
- Zabezpieczenie mostu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182 we Wronkach, wartość: 1,3 mln zł.
Ponadto w 2020 roku rozpoczęła się współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+ budowa obwodnicy Wronek w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182 i 184. Wartość zadania wynosi: 82,1 mln zł, w tym udział UE 66,5 mln zł. Termin realizacji: 2022 rok.
Budowa obwodnicy Szamotuł
W dalszych latach WZDW w Poznaniu planuje m.in. budowę obwodnicy Szamotuł. W tym celu w 2018 i 2019 r. zawarł umowy na opracowanie dwóch projektów koncepcyjnych (wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych):
W ciągu drogi wojewódzkiej nr 184 Wronki – Ostroróg – Szamotuły – S 11 (węzeł Napachanie).
- Szacowana długość odcinka: 12,5 km.
- Termin realizacji: marzec 2021 r.
- Złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej: czerwiec 2019 r.
- Wartość umowy: 590,4 tys. zł.
W ciągu drogi wojewódzkiej nr 187 Pniewy – Szamotuły – Oborniki – Murowana Goślina.
- Szacowna długość odcinka: 5 km.
- Termin realizacji: czerwiec 2021 r.
- Złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej: lipiec 2020 r.
- Wartość umowy: 355,5 tys. zł.
Podstawowe wytyczne do projektów koncepcyjnych to m.in.:
- klasa drogi: G
- kategoria ruchu: KR 5
- nośność drogi: 115 kN
- szerokość jezdni: 7 m.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowych, o które WZDW wystąpił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu, a które są niezbędna do podjęcia dalszych kroków w celu zlecenia projektu budowlanego i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), WZDW przystąpi do opracowania projektu budowlanego. Dopiero na jego podstawie będzie można poznać realne koszty inwestycji i podjąć decyzję o możliwościach jej realizacji. Ostateczną decyzję podejmie Sejmik Województwa Wielkopolskiego.