11.3 C
Szamotuły
piątek, 3 października, 2025

Miliardy dla Wielkopolan w programie „Czyste Powietrze”

W ramach programu „Czyste Powietrze” tylko w Wielkopolsce przyznano do tej pory dofinansowanie dla 80 167 wniosków. Łączna kwota przyznanych dotacji to ponad 2,8 mld złotych.

Zainteresowanie programem przekłada się również na wyzwania w rozliczeniach. Aż 9 na 10 złożonych wniosków o płatność wymaga uzupełnień lub korekty. W wielu sprawach pracownicy Funduszu kilkukrotnie proszą więc o dosłanie niezbędnych do wypłaty dokumentów. To wydłuża proces samych wypłat.

Dodatkowo podczas sprawdzania faktur często okazuje się, że przedstawiane są zawyżone koszty materiałów czy robocizny – mówi Rafał Ratajczak, prezes WFOŚIGW w Poznaniu. – Kwoty przedstawiane w rozliczeniach nie odpowiadają też zakresowi prac ani standardowi użytych urządzeń. To uniemożliwia nam wypłatę dotacji.

Jakie jeszcze błędy pojawiają się najczęściej przy rozliczeniach?

  1. Kwoty na fakturach w wielu przypadkach znacznie różnią się od cen na rynku (ceny okien czy drzwi).
  2. W dokumentacji brakuje właściwych opisów pozycji, są pomyłki w ilościach i stawkach, nie ma informacji o parametrach technicznych urządzeń czy materiałów.
  3. Zdarza się składanie wniosków o płatność przed zakończeniem i udokumentowaniem prac.
  4. W wielu sprawach dokumentacja jest niepełna. Brakuje m.in. protokołów odbioru, kart katalogowych, atestów, zdjęć potwierdzających zakres robót albo poprawnej dyspozycji wypłaty zaliczki.
  5. Często nie ma specyfikacji do faktur, czyli rozbicia na materiały i robociznę, metraże, grubości ocieplenia, współczynniki przenikania czy moce i klasy efektywności urządzeń. Bez tych danych nie da się potwierdzić racjonalności wydatku.

Jeśli w dokumentach rozliczeniowych pojawiają się koszty, które rażąco przekraczają ceny rynkowe, pracownik Funduszu ma obowiązek poprosić o uzasadnienie takich wydatków.

Działamy na podstawie przepisów dotyczących gospodarowania środkami publicznymi. Zasady te obowiązują nie tylko przy decyzji o przyznaniu dofinansowania, lecz także na etapie rozliczania umów. Są one wprost wpisane do umów o dofinansowanie podpisywanych z beneficjentami – dodaje R. Ratajczak.

WFOŚGIW w Poznaniu – zgodnie z wytycznymi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – zakończył rozliczenia wniosków z ubiegłego roku. Do wyjaśnienia pozostały jedynie te, które wymagają uzupełnień po stronie beneficjentów. Fundusz wprowadził też w ciągu ostatnich miesięcy szereg zmian, które przyspieszyły wydawanie decyzji.

–  Biorąc pod uwagę tak duże zainteresowanie programem „Czyste Powietrze” przesunęliśmy pracowników z innych działów do oceny wniosków i zwiększyliśmy zespół zajmujący się oceną – mówi R. Ratajczak. –  Nasz zespół pracuje także w godzinach nadliczbowych. Ponadto udostępniliśmy wyszukiwarkę statusów wniosków na stronie Funduszu oraz punkt konsultacyjno-informacyjny w holu. Każdy beneficjent może zarezerwować spotkanie stacjonarne lub online.

W WFOŚIGW w Poznaniu od tygodni działa także dodatkowy system powiadomień SMS, który informuje beneficjentów o kluczowych zmianach w procedowaniu wniosku.

0 0 głosy
Oceń artykuł
guest

0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Popularne
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze

Może Cię zainteresować

Obserwuj Nas:

25,600FaniLubię
1,000ObserwującyObserwuj
1,130SubskrybującySubskrybuj

Nowe

Polecamy