W ramach programu „Czyste Powietrze” tylko w Wielkopolsce przyznano do tej pory dofinansowanie dla 80 167 wniosków. Łączna kwota przyznanych dotacji to ponad 2,8 mld złotych.
Zainteresowanie programem przekłada się również na wyzwania w rozliczeniach. Aż 9 na 10 złożonych wniosków o płatność wymaga uzupełnień lub korekty. W wielu sprawach pracownicy Funduszu kilkukrotnie proszą więc o dosłanie niezbędnych do wypłaty dokumentów. To wydłuża proces samych wypłat.
– Dodatkowo podczas sprawdzania faktur często okazuje się, że przedstawiane są zawyżone koszty materiałów czy robocizny – mówi Rafał Ratajczak, prezes WFOŚIGW w Poznaniu. – Kwoty przedstawiane w rozliczeniach nie odpowiadają też zakresowi prac ani standardowi użytych urządzeń. To uniemożliwia nam wypłatę dotacji.
Jakie jeszcze błędy pojawiają się najczęściej przy rozliczeniach?
- Kwoty na fakturach w wielu przypadkach znacznie różnią się od cen na rynku (ceny okien czy drzwi).
- W dokumentacji brakuje właściwych opisów pozycji, są pomyłki w ilościach i stawkach, nie ma informacji o parametrach technicznych urządzeń czy materiałów.
- Zdarza się składanie wniosków o płatność przed zakończeniem i udokumentowaniem prac.
- W wielu sprawach dokumentacja jest niepełna. Brakuje m.in. protokołów odbioru, kart katalogowych, atestów, zdjęć potwierdzających zakres robót albo poprawnej dyspozycji wypłaty zaliczki.
- Często nie ma specyfikacji do faktur, czyli rozbicia na materiały i robociznę, metraże, grubości ocieplenia, współczynniki przenikania czy moce i klasy efektywności urządzeń. Bez tych danych nie da się potwierdzić racjonalności wydatku.
Jeśli w dokumentach rozliczeniowych pojawiają się koszty, które rażąco przekraczają ceny rynkowe, pracownik Funduszu ma obowiązek poprosić o uzasadnienie takich wydatków.
– Działamy na podstawie przepisów dotyczących gospodarowania środkami publicznymi. Zasady te obowiązują nie tylko przy decyzji o przyznaniu dofinansowania, lecz także na etapie rozliczania umów. Są one wprost wpisane do umów o dofinansowanie podpisywanych z beneficjentami – dodaje R. Ratajczak.
WFOŚGIW w Poznaniu – zgodnie z wytycznymi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – zakończył rozliczenia wniosków z ubiegłego roku. Do wyjaśnienia pozostały jedynie te, które wymagają uzupełnień po stronie beneficjentów. Fundusz wprowadził też w ciągu ostatnich miesięcy szereg zmian, które przyspieszyły wydawanie decyzji.
– Biorąc pod uwagę tak duże zainteresowanie programem „Czyste Powietrze” przesunęliśmy pracowników z innych działów do oceny wniosków i zwiększyliśmy zespół zajmujący się oceną – mówi R. Ratajczak. – Nasz zespół pracuje także w godzinach nadliczbowych. Ponadto udostępniliśmy wyszukiwarkę statusów wniosków na stronie Funduszu oraz punkt konsultacyjno-informacyjny w holu. Każdy beneficjent może zarezerwować spotkanie stacjonarne lub online.
W WFOŚIGW w Poznaniu od tygodni działa także dodatkowy system powiadomień SMS, który informuje beneficjentów o kluczowych zmianach w procedowaniu wniosku.