Pojawienie się strony WWW w topce wyników wyszukiwarki Google w większości przypadków nie jest kwestią przypadku, lecz sumiennej pracy w zgodzie z algorytmami oraz oczekiwaniami współczesnych użytkowników. Dziś coraz większe znaczenie stanowi koncepcja E-E-A-T, będąca skrótem od angielskich słów opisujących doświadczenie (Experience), ekspertyzę (Expertise), autorytet (Authoritativeness) oraz wiarygodność (Trustworthiness). To właśnie E-E-A-T stanowi dziś jeden z kluczowych wskaźników jakości w ocenie stron przez wyszukiwarkę. Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu dominowały przede wszystkim słowa kluczowe oraz link building. Dziś, w dobie rosnącej konkurencji oraz zmian zachodzących zarówno w wyszukiwarce, jak i preferencjach użytkowników, nie są one wystarczające. Bez pokazywania swojego doświadczenia oraz budowania wiarygodności trudno jest przebić się przez rosnącą konkurencję w sieci. Już dziś poznaj lepiej czynniki, które wchodzą w skład koncepcji E-E-A-T i dowiedz się, jak wykorzystać je w strategii marketingowej swojej firmy.
Wyjaśniamy pojęcia kryjące się za koncepcją E-E-A-T. Poznaj je wszystkie!
Wyszukiwarka Google wciąż udoskonala algorytmy, dążąc do jak najlepszego odpowiadania na zapytania użytkowników. To dobra wiadomość dla firm, które chcą wyróżnić się w sieci – zamiast sztucznego upychania masy słów kluczowych w swoich treściach, twórcy mogą skupić się na ukazywaniu prawdziwych wartości, jakie stanowi widza, doświadczenie czy autentyczne zaangażowanie w rozwiązywanie problemów klientów. Już dziś podpowiadamy, jak wyjaśnić poszczególne elementy składające się na koncepcję E-E-A-T.
- Experience – doświadczenie. Obecnie Google przygląda się nie tylko samym treściom, lecz także temu, czy autor bądź dana marka mają realne doświadczenie w tym, o czym piszą. Przykładowo, tworząc artykuły na temat zdrowej żywności mając w zespole dietetyka o ukierunkowanej wiedzy, wychodzi się na ogromny plus. Podobnie z innymi branżami; firmy bazujące na realnych doświadczeniach, nie jedynie teoretycznych sytuacjach, uznawane są za o wiele bardziej godne zaufania. Aby zrealizować pierwsze „E” w koncepcji E-E-A-T, konieczne jest wzbogacenie swojej strony internetowej o zdjęcia zespołu, opis historii firmy czy podzielić się realizacjami dla różnych klientów. W skrócie: wszystko, co tylko potwierdza zaangażowanie w dany temat jest tutaj na wagę złota. Brak jakichkolwiek dowodów na znajomość tematyki czy branży w jakiej się działa może naprawdę zaszkodzić; mało kto zdecyduje się skorzystać z pomocy samozwańczego dietetyka, który nie dzieli się swoim doświadczeniem oraz informacjami na temat kompetencji. Dlatego im więcej dowodów, tym lepiej!
- Expertise – ekspertyza. Pojęcie często mylone z doświadczeniem, znacząco wykracza poza jego ramy; dotyczy głębokiej wiedzy merytorycznej, znajdującej swoje potwierdzenie między innymi w publikacjach branżowych czy referencjach. Udowodnienie, że jest się ekspertem w danej dziedzinie bywa sporym wyzwaniem. Pomóc w tym mogą między innymi publikacje w renomowanych czasopismach, występowanie podczas konferencji czy wypowiedzi telewizyjne. Dużą rolę odgrywa także informacja o autorze; w przypadku gdy na stronie publikowane są różne osoby, warto przedstawić ich postacie oraz wymienić posiadane przez nich kompetencje. Dziś w sieci warto chwalić się swoimi osiągnięciami na szeroką skalę; branżowe nagrody oraz wyróżnienia są znakomitym sposobem na ukazanie eksperckości. Przykład ekspertyzy możemy zauważyć na stronie firmy Afterweb, https://afterweb.pl/, dzielącej się swoim wieloletnim doświadczeniem oraz wiedzą w zakresie SEM.
- Authoritativeness – autorytet. Fakt posiadania wiedzy oraz specjalistycznego doświadczenia nie jest wystarczający; dziś ważne jest, aby wzmacniać swoją pozycję przez zewnętrzne kanały. Autorytet w sieci buduje się dziś między innymi poprzez linki przychodzące z wiarygodnych źródeł, publikacje w mediach branżowych czy obecność w opiniotwórczych serwisach. Istotny jest tutaj zwłaszcza link building, jednak nie może być on przypadkowy. Pamiętaj: o wiele korzystniej jest mieć kilka odnośników z uznanych portali branżowych niż kilkanaście z mało znanych stron o wątpliwej reputacji. Równie ważne są opinie klientów; warto jest zbierać oraz wyświetlać recenzje na stronie, w mediach społecznościowych czy Google Maps. Należy przy tym pamiętać, że budowanie autorytetu to długofalowy proces; im więcej działań podejmuje się w celu zaistnienia w oczach odbiorców jako wartościowy twórca, tym lepiej. Autorytetu nie zdobywa się z dnia na dzień, jednak konsekwentne działania na wielu frontach są w stanie przynieść realne, długoterminowe efekty.
- Trustworthiness – zaufanie. Chociaż jest to ostatni element układanki, nie oznacza że należy go bagatelizować. Wręcz przeciwnie; zaufanie stanowi jeden z tych elementów, bez którego nie zbudujesz popularności. Można mieć wiedzę oraz doświadczenie, jednak jeżeli strona na której publikuje się dane treści nie wzbudza zaufania, użytkownicy nie będą zainteresowani poznawaniem zawartości witryny. W zwiększeniu wiarygodności strony mogą pomóc bezpieczne połączenia, transparentność autorstwa, a także jasne zasady oraz procedury związane między innymi z polityką prywatności firmy.
Jakie znaczenie ma E-E-A-T w SEO?
E-E-A-T ma obecnie naprawdę istotny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce Google. Bez wyżej wymienionych cech istnieje naprawdę niewielkie prawdopodobieństwo, że strona wyróżni się spośród grona konkurencji. E-E-A-T stanowi bowiem czynniki, które wpływają na pozycjonowanie stron internetowych w sieci; jest to jeden z kierunków, w którym Google stale ewoluuje, chcąc serwować użytkownikom coraz lepsze oraz rzetelniejsze informacje. Dlatego, oprócz standardowych informacji na temat pozycjonowania stron, jakie znaleźć można między innymi na https://afterweb.pl/pozycjonowanie-stron/, warto śledzić najnowsze informacje ze świata wyszukiwarek, poznając i wdrażając elementy, które dyktują pozycję w rankingu Google. Pozostawanie czujnym na zmiany i stała chęć rozwoju zdecydowanie się opłaci!
Artykuł partnera