Wraca temat bezkolizyjnego przejazdu kolejowego w Szamotułach. Nowe informacje w tej sprawie przekazał dziś burmistrz Piotr Michalak.
W lutym odbyło się spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim dotyczące rewitalizacji linii kolejowej Szamotuły-Międzychód. Projekt ten spotkał się z dużym poparciem, jednak burmistrz Szamotuł zwrócił wówczas uwagę na istotne problemy komunikacyjne w centrum Szamotuł, wynikające z przecięcia miasta linią kolejową. Obecnie budowana obwodnica jedynie częściowo rozwiąże te trudności, dlatego idealnym rozwiązaniem byłoby stworzenie bezkolizyjnego przejazdu przez tory kolejowe w centrum miasta.
Wniosek do PKP
W związku z powyższym burmistrz zawnioskował do PKP o przygotowanie koncepcji rozwiązania tego problemu. O wiadukcie w Szamotułach mówi się od kilkudziesięciu lat. Szedłem z moimi radnymi do wyborów z hasłem mówiącym o działaniu. Dlatego uważam, że czas jałowych dyskusji powinien się zakończyć, a naszym obowiązkiem jest ustalenie: czy w ogóle mamy możliwości techniczne, aby taki przejazd powstał. Jeśli tak, to przygotujemy koncepcję i na jej podstawie można będzie wycenić koszt przedsięwzięcia. Wtedy dopiero będzie można ocenić, czy możemy spróbować realizować tę inwestycję, ocenić wspólnie z radnymi czy chcemy się na ten cel zadłużać, a przede wszystkim starać się o dofinansowania z różnych źródeł oraz lobbować u władz wojewódzkich, posłów, ministrów na rzecz tej inwestycji – informuje Piotr Michalak.
Spotkanie w urzędzie
W ramach działań podjęto konkretne kroki – wczoraj w szamotulskim urzędzie odbyło się spotkanie z przedstawicielami PKP, Urzędu Marszałkowskiego, projektantami, specjalistami drogowymi oraz samorządowcami. Przedstawiciele PKP, w odpowiedzi na mój wniosek, przedstawili kilka koncepcji rozwiązań projektowych dla skrzyżowania dwupoziomowego. Wspólnie wybraliśmy jedną z nich oraz wypracowaliśmy alternatywne dla niego rozwiązanie – informuje burmistrz
Pierwsza propozycja zakłada rozpoczęcie tunelu na ul. Chrobrego, w okolicach ul. Świdlińskiej, z wyjściem przed dworcem kolejowym na początku ul. Dworcowej oraz ul. Staszica. Druga koncepcja obejmuje tę samą lokalizację początkową, jednak wyjście tunelu znajdowałoby się na ul. Sportowej, w pobliżu Rowu Przybrodzkiego. W obu przypadkach przejazd kolejowy na ul. Chrobrego/Dworcowej zostałby zlikwidowany, a zachowane zostałyby przejazdy na ul. Wojska Polskiego i Ostrorogskiej.
W przyszłym miesiącu obie koncepcje mają być gotowe. Wtedy przeprowadzimy analizę, które rozwiązanie pod kątem kosztów, komunikacji, badania gruntów i innych czynników będzie najlepszym rozwiązaniem. I wtedy dopiero będziemy mogli przystąpić do wyceny przedsięwzięcia i kolejnych decyzji w tej sprawie – kończy Piotr Michalak.