Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach pracują nad ustaleniem sprawców oszustwa, do którego doszło w ostatnim czasie. Mieszkanka powiatu straciła około 140 tysięcy złotych. Dała się nabrać oszustom, którzy podawali się za konsultantów, którzy rzekomo chcieli ją ustrzec przed nieuczciwymi pracownikami banku.
W ostatnim czasie policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa. Z ustaleń wynikało, iż do 44-letniej mieszkanki naszego powiatu zadzwonił nieznany mężczyzna, który powiedział jej, że nieuczciwy pracownik banku próbował ją oszukać i chciał wziąć kredyt na jej dane. W trakcie rozmowy mężczyzna przełączył ją do innego „konsultanta”.
Aby zabezpieczyć oszczędności, które kobieta posiadała na swoim koncie, 44-latka miała pobrać aplikację w sklepie internetowym, a następnie przekazać im kody blik. Nie był to jednak koniec działania sprawców… Oszuści namówili kobietę, aby zweryfikowała nieuczciwych pracowników banku. W tym celu kobieta będąc cały czas na linii z rozmówcami pojechała do banku i zgodnie z ich instrukcją wykonała dwa przelewy na „bezpieczne” konta.
Ale i na tym oszuści nie zakończyli swojej intrygi. Powiedzieli 44-latce, że jakiś pracownik banku chciał wziąć na nią kredyt, dlatego aby zweryfikować czy pracownicy banku nie są podejrzani, kobieta miała zaciągnąć kredyt w banku i oczywiście cały czas pozostawała na linii z oszustami, aby mogli sprawdzić czy nie padnie ofiarą oszustwa. Kobieta wzięła kredyt i pojechała do innego banku, aby przelać pieniądze na konto oszustów.
W drodze powrotnej była cały czas na linii z fałszywymi konsultantami. Zorientowała się, że padła ofiarą oszustów dopiero, kiedy kazali jej zaciągnąć kolejną pożyczkę. Jednego dnia pokrzywdzona przekazała nieznajomym w sumie około 140 tysięcy złotych.
Nad ustaleniem sprawców pracują szamotulscy kryminalni.
Mając na uwadze ten przypadek policja przestrzega… Co robić, by nie paść ofiarą oszustów?
- Uważaj! Obecna technologia pozwala czasem oszustom podszyć się pod dowolny numer telefonu, np. infolinii dowolnego banku.
- Zawsze kieruj się rozsądkiem przy dokonywaniu wszelkich transakcji finansowych;
- Nigdy nie działaj pod wpływem emocji. Jeżeli twój rozmówca wywołuje presję czasu, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na infolinię banku. W pośpiechu znacznie łatwiej o podjęcie nieprzemyślanej i błędnej decyzji
- Jeśli „konsultant” czy „pracownik banku” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi urządzenia, bądź pewien, że to oszust. Dzięki niektórym aplikacjom oszuści widzą twój pulpit i mogą poznać Twoje dane do logowania do bankowości elektronicznej.
- Nigdy nie udostępniaj osobom postronnym kodów autoryzacyjnych czy danych do swojego konta bankowego;
- Nigdy nie przelewaj swoich pieniędzy na tzw. „bezpieczne konta” podane przez konsultanta czy pracownika banku; Pracownik banku nie prosi o takie przelewy, a także nie prosi o wypłatę w gotówce, a następnie wpłacenie jej na obce konta we wpłatomatach.
- Jeśli prowadzona rozmowa wzbudza wątpliwości rozłącz się, a następnie połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. Pamiętaj jednak, aby wybrać oficjalny numer na klawiaturze numerycznej. Nie korzystaj z numeru z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.