Pojawiły się nowe informacje w sprawie planowanej budowy stacji paliw przy ulicy Zamkowej w Szamotułach.
Przypomnijmy, że na terenie parkingu przy markecie Bricomarche inwestor planuje budowę bezobsługowej stacji paliw. Inwestycja zakłada:
- Budowę zbiornika magazynowania paliw o objętości około 70 m3.
- Budowę podziemnego zbiornika gazu o objętości do 10 m3.
- Instalację dystrybutora dwustronnego, dwuproduktowego (Pb, ON) z czterema wężami.
- Instalację dwuwężowego, dwustronnego dystrybutora LPG.
- Budowę wiaty naddystrybutorowej o powierzchni 100 m2.
- Utworzenie miejsc postojowych.
- Budowę pomieszczenia technicznego o wymiarach 3×2 m.
Inwestor planuje na tym terenie sprzedaż dzienną: 3 tys. litrów oleju napędowego, 3 tys. litrów benzyny i 1 tys. litrów gazu LPG.
Budowa stacji w tym miejscu wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców. Starostwo Powiatowe w Szamotułach w lutym br. odmówiło zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę. 11 marca pełnomocnik inwestora wniósł odwołanie od tej decyzji.
31 maja 2022 roku Wojewoda Wielkopolski uchylił w całości decyzję Starostwa Powiatowego w Szamotułach oraz zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę dla inwestora TUBA Sp. z o.o. Jak czytamy w decyzji, pozwolenie na budowę obejmuje „budowę bezobsługowej stacji paliw wraz z infrastrukturą techniczną na dz. nr ewid. 538/4, obr. Szamotuły, gm. Szamotuły”.
W decyzji odniesiono się m.in. do najczęściej pojawiającego się zarzutu o utrudnianiach komunikacyjnych w tym miejscu:
„Nie może stanowić również argumentu przemawiającego za odmową wydania decyzji zezwalającej na realizację przedmiotowego zamierzenia obawa przed wzmożonym ruchem pojazdów na drodze pierwotnie zrealizowanej jako droga wewnętrzna w ramach parkingów dla obiektów handlowych, a obecnie oznaczonej w planie miejscowym jako droga publiczna, dojazdowa, która prowadzi do lądowiska lotniczego pogotowania ratunkowego. Skoro bowiem droga ta stanowi drogę publiczną, własność jednostki samorządu terytorialnego, a nie prywatną, to prawo do korzystania z niej mają wszyscy uczestnicy ruchu, co wynika wprost z definicji drogi publicznej zawartej w art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1376 ze zm.). Ponadto zauważyć należy, że budowa drogi publicznej czy jej dostosowanie do parametrów zgodnych z przepisami leży po stronie podmiotu publicznego, do którego ta droga należy.
Skoro zatem sporna droga jest własnością Powiatu Szamotulskiego, to jego obowiązkiem jest jej dostosowanie do obowiązujących przepisów, a nie inwestora chcącego zrealizować odrębną inwestycję na prywatnej nieruchomości. Tym samym zobowiązywanie inwestora do realizacji de facto drogi publicznej, na publicznym terenie, jest pozbawione jakichkolwiek podstaw prawnych i stanowi przekroczenie uprawnień organu administracji architektoniczno-budowanej.”
Powyższą decyzję można jeszcze zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.
Decyzja wojewody z uzasadnieniem liczy kilkanaście stron, można zapoznać się z nią TUTAJ.