- Reklama -
Reklama
11.8 C
Szamotuły
czwartek, 7 sierpnia, 2025
Reklama

Zrozumieć upadłość konsumencką: co warto o niej wiedzieć?

Artykuł sponsorowany

Upadłość konsumencka stanowi postępowanie sądowe przewidywane dla osób fizycznych, które nie prowadzą własnej działalności gospodarczej – a które stały się niewypłacalne. Jednym z nadrzędnych założeń tego typu procedury jest oddłużenie i umorzenie części, a w niektórych przypadkach nawet całości długu. Niestety, wielokrotne zmiany przepisów, w tym kilkukrotna zmiana filozofii postępowania oddłużeniowego, nie sprzyjały rozpowszechnieniu oraz utrwaleniu wiedzy na temat tego, na czym rzeczywiście polega postępowanie upadłościowe. Co więcej, wokół tego pojęcia powstało naprawdę wiele mitów. Czas na dobre poskromić te najpopularniejsze, które mocno zakrzywiają obraz upadłości konsumenckiej. Sprawdź je już dziś!

Upadłość jako gwarantowane umorzenie wszystkich zobowiązań i inne mity

Jednym z najczęstszych mitów na temat postępowania upadłościowego jest to, że gwarantuje ono umorzenie wszelkiego rodzaju zobowiązań – takie nadzieje pokładają nie tylko osoby zadłużone, lecz także wierzyciele, którzy złorzeczą na upadłych dłużników. Niestety, wbrew rozpowszechnianym informacjom, upadłość konsumencka wcale nie stanowi gwarancji umorzenia wszystkich zobowiązań. Więcej: nie stanowi ona gwarancji umorzenia jakichkolwiek zobowiązań. Ewentualne umorzenie jest ściśle uzależnione od dokonania przez sąd pozytywnej dla dłużnika oceny moralności płatniczej, co ma miejsce po zakończeniu przez syndyka wszelkiego rodzaju czynności. Jednocześnie nawet wydanie korzystnego orzeczenia w postępowaniu nie jest gwarantem, że wierzyciele będą po jego zakończeniu dochodzili zapłaty; bierność w toku takich postępowań może poskutkować wydaniem niekorzystnych wyroków dla upadłego. Co więcej, istnieją także zobowiązania nieumarzalne. Należą do nich między innymi:

  • zobowiązania o charakterze alimentacyjnym;
  • kary grzywny orzeczone przez sąd;
  • zobowiązania do naprawy szkody wynikającej z przestępstwa czy wykroczenia stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem;
  • zobowiązania, których upadły nie ujawnił umyślnie (w przypadku gdy wierzyciel nie brał udziału w danym postępowaniu).

Wiele osób mylnie twierdzi, że upadłość konsumencka dotyczy jedynie wybranych sfer życia dłużnika – i że to on decyduje, jaki majątek przekaże syndykowi masy upadłości. Nie zdają oni sobie sprawy także z faktu, że dokonywana w postępowaniu ocena moralności płatniczej może obejmować również wydarzenia sprzed dobrych kilku lat. Upadłość konsumencka oddziałuje natomiast na wszystkie strefy życia upadłego, a także sprawy majątkowe. Dlatego decyzja o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości powinna być dokonana po rozważeniu wszystkich zalet oraz wad. Mimo tego, że upadłość konsumencka bardzo często promowana jest jako „rozwiązanie wszystkich problemów”, w rzeczywistości należy pamiętać o tym, że jest ona wyłącznie narzędziem, które odpowiednio zastosowane może pomóc w oddłużeniu.

Dlaczego warto szukać profesjonalnej pomocy w postępowaniu upadłościowym?

Przedstawione mity na temat upadłości bardzo często powielane są przez osoby nie do końca zapoznane z tematyką samego postępowania. Wiedzę warto zdobywać u rzetelnych źródeł – najlepiej specjalistów, którzy doskonale znają się na prawie upadłościowym. Przykład stanowi Kancelaria R. Ptak i Wspólnicy, która na stronie www.oglosupadlosckonsumencka.pl/co-to-jest-upadlosc-konsumencka/ wyjaśnia od A do Z kwestie związane z upadłością konsumencką, jej przebiegiem oraz różnymi aspektami, takimi jak BIK, emerytura, brak majątku czy kredyt. Postępowanie upadłościowe to legalne narzędzie, które ma na celu umożliwić dłużnikowi nowy start. Wszelkie obawy związane z oddłużeniem są naturalne, jednak w większości przypadków wynikają one przede wszystkim z braku informacji, krążących mitów oraz fałszywych przekonań. Dlatego dobrze mieć po swojej stronie eksperta zorientowanego w prawie upadłościowym – w razie gdy zajdzie taka potrzeba, rozwieje on wszelkie wątpliwości i pozwoli podjąć właściwe decyzje.

Artykuł sponsorowany

0 0 głosy
Oceń artykuł
Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Popularne
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze

Obserwuj Nas:

24,400FaniLubię
1,060ObserwującyObserwuj
1,200SubskrybującySubskrybuj

Nowe

- Reklama -