- Reklama -
1 C
Szamotuły
sobota, 23 listopada, 2024
Reklama

Ile lat wstecz trzeba zapłacić zaległy podatek od nieruchomości?

Artykuł sponsorowany

Długo niepłacony podatek od nieruchomości może urosnąć do niemałej sumy – szczególnie, gdy obiekt lub grunt wykorzystywane są w działalności gospodarczej. Jednak podatek od nieruchomości, jak każda inna danina, ulega przedawnieniu. Sprawdź, ile lat wstecz należy zapłacić zaległość.

Gdy powstaje zaległość podatkowa

Podatek od nieruchomości jest jedną z ważnych danin nałożonych na właścicieli, użytkowników wieczystych oraz posiadaczy domów, mieszkań i gruntów. Jeśli dopełniają oni wymaganych formalności przy nabyciu nieruchomości, wysokość podatku jest im znana. Zdarza się jednak, że w wyniku różnych okoliczności należność nie zostaje uregulowana. Organy podatkowe nie zawsze od razu reagują na takie opóźnienia. Zaległość rośnie, a wraz z nią odsetki, które prędzej czy później trzeba będzie zapłacić.

Ile lat wstecz zapłacić podatek?

Jak każda danina, podatek od nieruchomości ulega przedawnieniu po 5 latach od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jego płatności. Tak starych zaległości już nie trzeba opłacać, a organ podatkowy nie ma prawa tego od podatnika żądać.

Ale uwaga! Przedawnienie zobowiązania podatkowego nie dotyczy nieruchomości obciążonych hipoteką lub zastawem skarbowym.

Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem doręczenia decyzji ustalającej jego wysokość. W sytuacji, gdy organ podatkowy z różnych przyczyn takiej decyzji nie wydał, pomimo dopełnienia formalności przez podatnika, zobowiązanie podatkowe nie powstaje. Tym samym nie biegnie 5-letni termin przedawnienia.

Zdarzają się jednak sytuacje, gdy właściciel domu czy działki nie wie, czy otrzymał taką decyzję, ani w jakiej kwocie lub czy w ogóle uiszczał podatek. Pojawia się wtedy pytanie, jak sprawdzić czy podatek od nieruchomości został zapłacony.

Jak sprawdzić, czy podatek został zapłacony?

Aby ustalić, czy na koncie właściciela nieruchomości powstała zaległość podatkowa, należy wystosować odpowiedni wniosek do urzędu gminy lub miasta, na terenie którego znajduje się budynek lub grunt. Taki dokument możesz złożyć osobiście w formie papierowej, wysłać pocztą lub skorzystać z platformy ePUAP w celu elektronicznej wysyłki.

W odpowiedzi organ podatkowy poda informację o zaległości lub jej braku. Niezapłacony podatek należy jak najszybciej uregulować.

Ważne! Urząd miasta lub gminy wyliczy zaległy podatek, jednak podana kwota nie będzie uwzględniać odsetek za zwłokę. Właściciel nieruchomości musi te odsetki obliczyć samodzielnie, uwzględniając obowiązującą stawkę odsetek od zaległości podatkowych. Przy czym zgodnie z ustawą, nie nalicza się odsetek, których kwota nie przekracza 8,70 zł.

Umorzenie i rozłożenie podatku na raty

Przepisy przewidują możliwość skorzystania z różnych instrumentów pomocy podatnikom, którzy znaleźli się w skomplikowanej sytuacji. Urząd może umorzyć zaległy podatek na wniosek właściciela nieruchomości. Konieczne jest wtedy wskazanie przyczyny braku zapłaty, np. trudnej sytuacji finansowej. Decyzja o umorzeniu takiego długu jest uznaniowa – na pozytywną odpowiedź można liczyć tylko wtedy, gdy zostanie udowodniony ważny interes podatnika lub interes publiczny. Innym rozwiązaniem jest złożenie wniosku o rozłożenie należności na raty lub umorzenie samych odsetek.

Artykuł sponsorowany

Obserwuj Nas:

20,050FaniLubię
1,060ObserwującyObserwuj
1,200SubskrybującySubskrybuj

Nowe

- Reklama -